ارزیابی تاثیر تفکر سیستمی بر توسعه اخلاق حرفه ای در دانشگاه های ایران

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1004-FARABIETHICS
نویسندگان
1فارغ التحصیل پردیس فارابی/ کارمند شهرداری کهک
2دانشجوی دوره دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3گروه بازرگانی
چکیده
استفاده از تفکر سیستمی در همه رشته ها به سرعت در حال افزایش است، اگرچه هنوز درک ضعیفی از نحوه ورود، اقتباس و بسط این ایده ها توسط شبکه های آموزشی و اخلاقی در سراسر جهان وجود دارد. تفکر سیستمی پاسخی به پیچیدگی روزافزون جهان و همچنین توسعه مسائل اخلاق حرفه ای است. با این حال، علیرغم علاقه و ادعاهای قوی، رابطه بین تفکر سیستمی و تصمیم گیری پیچیده در حوزه مسائل اخلاقی توجه کمی را در ادبیات به خود جلب کرده است پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر تفکر سیستمی بر توسعه اخلاق حرفه ای در دانشگاه های ایران انجام شد. تحقیق بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی خبرگان و کارشناسان آموزشی در شهر تهران بود. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه 260 محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه در دسترس از بین افراد پاسخ دهنده 260 پرسشنامه توزیع و در مجموعه 245 پرسشنامه کامل جمع‌آوری شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که تفکر سیستمی تاثیر مثبت و معناداری بر توسعه اخلاق حرفه ای دارد. همچنین ابعاد پنج گانه تفکر سیستمی شامل یادگیری مستمر، منطق سیستم ها، فرآیند محوری، تفکر پویا، تعامل و مدل های ذهنی بر توسعه اخلاق حرفه ای تاثیر مثبت و معنداری دارند این بدین معناست به کارگیری تفکر سیستمی و ابعاد تفکر سیستمی با کمک به توسعه صداقت، احترام، همدردی، انصاف، وفاداری، مسئولیت، هنجارها و رقابت می تواند منجر به بهبوداخلاق حرفه ای شود.
کلیدواژه ها