حکمرانی اخلاقی؛ خلق زمینه و بستر دانشگاه اخلاق مدار

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1007-FARABIETHICS
نویسندگان
دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی حکمرانی اخلاقی به عنوان خلق زمینه و بستر دانشگاه اخلاق‌مدار انجام شده است. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش مرور روایتی در چهار گام استفاده شده است. جامعه پژوهش را کلیه اسناد علمی پایگاه‌های علمی داخلی و خارجی تشکیل داده که تعداد 63 سند به جهت موضوعی بررسی اولیه گردید و در نهایت 21 سند علمی به عنوان نمونه انتخاب و تحلیل شدند. به منظور تحلیل یافته‌ها از کدگذاری باز و محوری (اولیه و ثانویه) استفاده شد. نتایج نشان داد حکمرانی اخلاقی به منظور خلق بستر و زمینه دانشگاه اخلاق مدار شامل سه بعد کلیدی می‌باشد. بعد اول خط مشی گذاری اخلاقی شامل خط مشی‌های مشارکتی (مشارکت اخلاقی)، پیش‌گیرانه (پیش‌گیری‌های اخلاقی)، فرهنگی (فرهنگ اخلاقی) می‌باشد. بعد دوم قاعده گذاری و تنظیم‌گری‌های اخلاقی شامل تعیین قواعد و اصول اخلاقی(اصول اخلاقی)، تنظیم‌گری فرایندی (فرایند اخلاقی و اخلاق فرایندی)، قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری آموزشی (آموزش‌های اخلاقی) و تنظیم‌گری محتوایی (مسئولیت و پاسخگویی) اخلاقی می‌باشد. در نهایت بعد سوم تحت عنوان نظارت و هدایت اخلاقی شامل سازوکارهای نظارت اخلاقی، تعریف کدهای اخلاقی و سازوکارهای هدایت اخلاقی می‌باشد. نتیجه‌گیری می‌شود که حکمرانی اخلاقی سطوح و اجزای مختلفی را در بر می‌گیرید با این وجود ماهیت حکمرانی مردمی‌ترین پدیده اجتماعی می‌باشد؛ لذا، حکمرانی اخلاقی، حکمرانی به کمک مردم، با مشارکت مردم، برای مردم و برای تقرب الهی است که بسترآفرینی اخلاقی نموده و دانشگاه اخلاق‌مدار را محقق می‌کند.
کلیدواژه ها