نقش دانشگاه اخلاق محور برتوسعه منابع انسانی درسطح ملی
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1016-FARABIETHICS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی دانشگاه پیام نور واحد تحصیلات تکمیلی
3گروه بازرگانی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف نقش دانشگاه اخلاق محور بر توسعه منابع انسانی در سطح ملی صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه هیات علمیهای دانشگاه پیام نور رشته مدیریت در گرایشهای مدیریت اجرایی، مدیریت دولتی، مدیریت آموزشی، مدیریت استراتژیک بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 60 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه اخلاق محور و پرسشنامه توسعه منابع انسانی شای و همکارانش(۲۰۰۴) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای spss, lisrel می باشد.نتایج نشان داد که اهداف و استراتژیهای اخلاقی در بهبود توسعه منابع انسانی تأثیر دارد و همچنین استراتژیهای اخلاقی از طریق ایجاد شخیص رویکردها، سیاستها و ترفندهای اخلاقی که به ارزشهای اخلاقی اهمیت میدهد از طریق افزایش میزان مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان آنان را در جهت کارایی و اثربخشی وامیدارد، بدین معنی که محیط اخلاق مدار از طریق پیادهسازی ارزشهای اخلاقی و حاکم سازی آن بر جو و محیط سازمان میتواند عملکرد نیروی انسانی بهبود بخشد در نتیجه متغیر دانشگاه اخلاق محور بر توسعه منابع انسانی در سطح ملی بهصورت معنادار اثرگذار است.
پژوهش حاضر با هدف نقش دانشگاه اخلاق محور بر توسعه منابع انسانی در سطح ملی صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه هیات علمیهای دانشگاه پیام نور رشته مدیریت در گرایشهای مدیریت اجرایی، مدیریت دولتی، مدیریت آموزشی، مدیریت استراتژیک بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 60 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه محقق ساخته دانشگاه اخلاق محور و پرسشنامه توسعه منابع انسانی شای و همکارانش(۲۰۰۴) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای spss, lisrel می باشد.نتایج نشان داد که اهداف و استراتژیهای اخلاقی در بهبود توسعه منابع انسانی تأثیر دارد و همچنین استراتژیهای اخلاقی از طریق ایجاد شخیص رویکردها، سیاستها و ترفندهای اخلاقی که به ارزشهای اخلاقی اهمیت میدهد از طریق افزایش میزان مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان آنان را در جهت کارایی و اثربخشی وامیدارد، بدین معنی که محیط اخلاق مدار از طریق پیادهسازی ارزشهای اخلاقی و حاکم سازی آن بر جو و محیط سازمان میتواند عملکرد نیروی انسانی بهبود بخشد در نتیجه متغیر دانشگاه اخلاق محور بر توسعه منابع انسانی در سطح ملی بهصورت معنادار اثرگذار است.
کلیدواژه ها