زیست مومنانه دانشگاهی وحفظ سلامت روان در مواجهه با دشواری‌ها بر مبنای تعالیم اسلامی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
کد مقاله : 1019-FARABIETHICS
نویسندگان
1گروه علوم قرآن و فقه، دانشگاه شیراز، شیراز
2گروه علوم قرآن وحدیث ، دانشگاه فارابی تهران
چکیده
دانشجویان در طی مسیر زندگی خود با موقعیت‌های استرس‌زایی مواجهه می‌شوند که نحوه برخوردشان در تعیین سطح سلامت روان موثر است. تلاش برای افزایش سطح سلامت روان دانشجویان به جهت اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در پیشرفت و تعالی کشور، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر به جهت ضرورت حفظ سلامت روان دانشجو در مواجهه با شرایط دشوار، بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی و تتبع در آموزه‌های اسلامی به تبیین راهبردهای بهبودبخش سلامت روان افراد از دیدگاه خداوند و معصومین () بپردازد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که دانشجو با اصلاح و به‌سازی بینش نسبت به خداوند و دریافت درک صحیح از فلسفه دشواری‌ها می‌توانند برخوردی منطقی، معقول و تاب‌آور داشته باشند. با تکیه بر متون اسلامی چنین به نظر می‌رسد که مواردی همچون پذیرش حتمی و فراگیری و موقتی بودن امتحان‌های الهی و دشواری‌ها، خوش‌بینی مبتنی بر واقعیت، تاب‌آوری و توجه به الگوی موفق دینی می‌توانند راهبردهای موثر در افزایش سطح سلامت روان دانشجو باشند.
کلیدواژه ها